39 ماده غذایی برای تقویت حافظه

راه های تقویت تمرکز و حافظه از طریق تغذیه چنانچه شما نیز جزو افرادی هستید که به دنبال یافتن راه های افزایش تمرکز حواس، تقویت حافظه و به طور کلی افزایش عملکرد مغز خود هستند، ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی سالم و توانایی های مغز وجود دارداین نکته بسیار مهمی می باشد که باید آن را بدانید زیرا بهبود کارکرد مغز انسان رابطه مستقیمی مواد مغذی مناسب دارد .

یکی از علت های ضعف حافظه داشتن اضافه وزن یا چاقی می باشد که باعث بوجود آمدن مشکلات یادگیری و حتی جنون در ارتباط می باشد. در ادامه به راه های افزایش ناتوانی تمرکز حواس و قدرت مغز از طریق تغییر رژیم غذایی اشاره می کنیم. اگر شما دچار اضافه وزن هستید، از الان به کمک ورزش و رژیم غذایی برای کاهش وزن خود قدم بردارید. داشتن وزن ایده آل نه تنها خطر بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش می دهد، بلکه می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و شما را از خطر ابتلا به آلزایمر نیز حفظ کند.

ماهی های دارای امگای زیاد بخورید و روغن ماهی مصرف کنید مغز انسان به اسیدهای چرب ضروری نیاز دارد تا بتواند درست کار کند. این اسیدهای چرب، ضروری نامیده می شوند زیرا بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق غذا به بدن وارد شوند. از جمله این اسیدهای چرب ضروری، اسیدهای امگا ۳ و امگا ۶ هستند. ممکن است فکر کنید چیزی که چرب است، برای بدن مضر خواهد بود اما این اسیدهای چرب، چربی های خوب هستند. در واقع، بخش عظیمی از مغز از این نوع چربی ها تشکیل شده و اگر به میزان کافی از اسیدهای چرب در رژیم غذایی خود استفاده نکنید، حافظه و سایر عملکردهای مغزتان با مشکل مواجه خواهند شد .

خوراکی های دیگری نیز وجود دارند که منبع غنی منیزیم می باشد با کاهش حافظه در میانسالی مبارزه می کند. تعدادی از این خوراکی ها عبارتند از سیب، مارچوبه، آووکادو، موز، زغال اخته، سبزیجاتی به رنگ سبز تیره مانند اسفناج، تخم مرغ و روغن تخم کتان. تا حد ممکن فست فود نخورید فست فود ها دارای مقادیر زیادی کالری، چربی اشباع شده و نمک هستند. ضمنا خطر سکته مغزی نیز افزایش می یابد. از نوشیدن الکل خودداری نمایید زیاده روی در نوشیدن الکل منجر به مرگ سلول های مغزی می شود. عملکرد مثبت مغز با دریافت گلوکز رابطه مستقیمی دارد نه به میزان زیادی از شکر تصفیه شده که به صورت یکجا به آن برسد. به جای آن هر روز حداقل دو لیتر آب بنوشید. این کار مانع از کم آب شدن بدن می شود که مستقیما به حافظه آسیب می رساند. آدامس بجوید بر اساس برخی تحقیقات علمی، جویدن آدامس می تواند در تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت موثر باشد. البته آدامس بدون قند هم تاثیر مشابهی داشته است، بنابراین قند در این مساله نقشی ندارد.

بر طبق یک تئوری، عمل جویدن باعث افزایش ضربان قلب می شود که آن نیز منجر به افزایش جریان خون به سر و مغز می گردد و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز رسیده و به کارکرد بهتر مغز کمک می کند. وزن خود به طور درست کاهش دهید اضافه وزن میتواند باعث مشکلاتی در قند خون گردد، از جمله دیابت شود. با کنترل وزن خود سطح قند خونتان را می توانید ثابت کنید. این حالت به کارکرد بهتر مغز و تقویت حافظه کمک می کند و انرژی فکری بیشتری به شما می دهد. در غذاهایتان از زردچوبه استفاده کنید برای محافظت از حافظه خود در برابر آلزایمر در غذاهایتان از چاشنی زردچوبه استفاده نمایید یا مکمل زردچوبه بخورید. البته مصرف زردچوبه با برخی از شرایط پزشکی خاص سازگاری ندارد، بنابراین پیش از افزودن آن به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت نمایید. وعده های غذای بیشتر و کوچکتر بخورید و خود را به نخوردن غذا در شب عادت دهید با خوردن پنج یا شش وعده غذایی کوچک در طول روز به جای سه وعده بزرگ، می توانید سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید. هیچگاه تا سه ساعت پیش از خواب غذا میل نکنید و در طول شب نیز چیزی نخورید. صبحانه یکی از وعده های است که باعث تقویت حافظه می شود.

تحقیقات نشان داده دانش آموزانی که از مصرف صبحانه خودداری می کنند، با ضعف حافظه مواج هستند و نمرات پایین تری در مدرسه می گیرند. در مورد بزرگسالان نیز این امر صدق می کند . مغز و بدن انسان در هنگام صبح احتیاج به سوخت گیری دارند. بعد از ظهر ها یک خوراکی مختصر بخورید سطح قند خون بعد از ظهر کاهش می یابد.

چند ساعت پس از صرف ناهار، یک وعده خوراکی مختصر بخورید تا هشیاری خود را در بقیه روز حفظ نمایید. محققان معتقدند خوردن شکلات شیری یا شکلات تلخ می تواند تا بیست درصد به بهبود حافظه کمک کند، اما شکلات سرشار از چربی و شکر است میزان مصرف آن را کنترل نمائید مواقع خاصی مانند امتحان یا سخنرانی استفاده کنید. تخم مرغ کامل بخورید ماده ای به نام کولین (choline) می تواند منجر به بهبود تمرکز و حافظه بلند مدت گردد. این ماده در غذاهای خاصی مانند تخم مرغ کامل (زرده + سفیده) وجود دارد. برای سال های طولانی به ما گفته می شد که از مصرف تخم مرغ کامل خودداری کنیم، زیرا زرده تخم مرغ کلسترول خون را افزایش می دهد. اما بر طبق تحقیقات جدید، خوردن زرده تخم مرغ سطح کلسترول بد خون را افزایش چندانی نمی دهد. مصرف چند تخم مرغ کامل در طول هفته ضرری به بدن نمی رساند. در واقع تخم ‌مرغ سرشار از چربی های خوب، پروتئین، ویتامین و کولین است که به افزایش حافظه کمک می کند. هر چیزی که سطح قند خون را به سرعت افزایش دهد، بعدا باعث ایجاد مشکل برای مغز شده و تمرکز شما را از بین خواهد برد. از خوردن خوراکی هایی که با آرد سفید تهیه شده اند پرهیز کنید، از جمله نان سفید، پاستای سفید، دونات و به جای این ها از غلات کامل مانند نان گندم کامل، پاستای گندم کامل و آرد جو دو سر استفاده نمایید.

با روغن نارگیل آشپزی کنید سلول های مغزی برای تامین انرژی به گلوکز (قند خون) نیاز دارند. سرعت بالا در مطالعه به عاملی مهمی چون بهبود حافظه نیاز مند است اگر مغز شما در پردازش گلوکز مشکل دارد (مانند بیماری های دیابت و آلزایمر)، احتمال دارد به مشکلات حافظه دچار شوید، استفاده از روغن نارگیل در رژیم غذایی می­تواند منبع مناسبی برای تامین کتون برای مغز باشد. این روغن به صورت طبیعی در بدن به کتون تبدیل می شود . می توانید با روغن نارگیل آشپزی کنید یا آن را در قهوه خود بریزید.

[ بازدید : 197 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 27 فروردين 1398 ] [ 13:28 ] [ admin ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]